Tí z nás, ktorí sú mimoriadne emocionálnymi osobami, určite vedia, aké je dôležité vedieť sa ovládať vo vypätých situáciách.
Okrem toho tiež určite vedia, aké vie byť náročné ovládať sa v týchto ťažkých chvíľach, keď nami lomcujú emócie.
Hoci niekedy naše emócie z nás dokážu vydolovať len to najlepšie, zdá sa, akoby niektorí ľudia boli obdarení nemenným a stálym emocionálnym stavom.
Niektorí z nás azda premýšľajú, aké to musí byť žiť takýto jednoduchý život s nemeniacimi sa emóciami. Ak máte niekedy pocit, že ste sa zbláznili, alebo že ste iní než ostatní, žiaden strach.
Vedzte, že podobne sa cíti viac ľudí než by ste predpokladali. Veľmi veľa ľudí je skrátka rovnako emocionálnych ako sme aj my! A že je to tak, je úplne v poriadku.
Všetci veľmi dobre vieme, aké to je, keď nám počas dôležitej hádky či výmeny názorov náhly príval sĺz znemožní vyjadriť to, čo chceme!
Jednou z typických emócií, pri ktorej je pre nás najťažšie sa ovládať, je hnev.
Keď nás niečo rozruší a začneme plakať, vie to byť naozaj nepríjemné, no keď nás ovládne nekontrolovateľný hnev, situácia sa môže naozaj veľmi prudko a nebezpečne vyostriť.
Keď sme mimoriadne nahnevaní, prestávame rozmýšľať naším zdravým rozumom a začíname sa správať iracionálne. Pre všetky emócie platí, že je veľmi náročné ich uchopiť a skrotiť, no pre hnev to platí trojnásobne.
Ďalej v článku vám však ponúkame štyri vety, pomocou ktorých je možné schladiť naše emocionálne výbuchy a ktoré môžeme zaúčinkovať aj v prípade hnevu.
Pomocou týchto viet sa dokážeme upokojiť a vo vypätých situáciách si spomenúť na to, čo je dôležité. Vyskúšajme ich!
1. Prosím, hovorte pomalšie, rád by som Vám pomohol
Ak vo vypätej situácii dotknutú osobu požiadame, aby hovorila pomalšie a vysvetlila nám, ako by sme jej mohli pomôcť, prejavíme tým úprimný záujem, čo môže celú situáciu upokojiť a úplne zmeniť.
Úprimný záujem môže naozaj celú situáciu mnohonásobne odľahčiť. Keď dotknutá osoba vycíti a pochopí, že sa jej úprimne snažíme pomôcť, upokojí sa a začne pristupovať k celej situácii konštruktívnejšie.
Takto získame aj priestor na pokojné vyjadrenie nášho názoru na vzniknutý problém.
2. Čo pre Vás môžem urobiť?
Ďalšou pozitívnou vetou, ktorú možno použiť vo vážnej debate a keď začíname strácať kontrolu nad našimi emóciami, je spýtať sa, čo by sme mohli urobiť, alebo ako by sme mohli pomôcť.
Jediným skutočným zmyslom akejkoľvek hádky či konfliktu je nájsť riešenie. Škriepiť sa o pocitoch a dojmoch nám nepomôže vyriešiť nič. Musíme ísť jedine k podstate veci.
To znamená, že počas debaty či hádky by sme sa mali pýtať, čo môžeme urobiť, aby sme problém odstránili.
3. Pýtajme sa na čokoľvek v súvislosti s problémom
Keď sme uprostred konfliktu či hádky, ktorá sa začína stupňovať, celý jej vývoj môžeme zmeniť tým, že sa dotknutej osoby či strany jednoducho a úprimne spýtame na niektoré fakty, ktoré sme v súvislosti s konfliktom možno prehliadli.
Keď sa dotknutej osoby pýtame, je to znakom nášho úprimného záujmu o vyriešenie problému, ktorý druhú stranu znepokojuje.
Každý z nás sa určite upokojí, keď vieme, že sa niekto naozaj zaujíma o to, ako sa cítime.
4. Dajme si prestávku a k problému sa vráťme neskôr
Keď celá situácia naberá na obrátkach a problém sa začína vyostrovať príliš rýchlo, najlepšie asi bude v hádke nepokračovať a vrátiť sa k problému neskôr.
Druhú stranu môžeme jednoducho požiadať, či by sme nemohli pokračovať v rozhovore neskôr, keď sa všetci trochu upokojíme. Popravde, debata či hádka nepovedú nikam, ak v nich bude prevládať len hnev.
Poprosme dotknutú stranu alebo inú osobu, či by sme mohli spoločne stráviť minútu v tichu a situáciu trochu predýchať pred tým, ako budeme v rozhovore pokračovať.
Na zmiernenie situácie to môže mať väčší účinok než by sme čakali.
Spracovala: Silavedomia.sk
ametyst says
Pri predstave, že som vytočená a niekto sa ma opýta „Čo pre Vás môžem urobiť?“, tak mu odporučím „zavri dvere zvonku.“ 🤔
Matus says
Dakujem.
Lucia says
V emóciách človek asi povie hocičo aj čo by normálne nepovedal