Prenesme sa teraz v spomienkach na chvíľu späť do školských lavíc. Asi málokto nezažil ako žiak nejakú formu trestu, hoci oprávnene. A asi sa zhodneme v tom, že to nebolo nič príjemné.
Podstatná otázka tu ale je, či akákoľvek forma trestu so sebou už niekedy priniesla skutočnú, konštruktívnu nápravu v správaní a vo vývine dieťaťa. Všetci to poznáme.
Nejaký ten trest sme v školských časoch buď zažili na vlastnej koži, alebo sme videli odstrašujúci príklad, keď ho podstupoval náš spolužiak – pán učiteľ alebo pani učiteľka nám za našu neposlušnosť prikázali vyjsť z triedy von na chodbu, alebo nás nechali stáť, zatiaľ čo všetci spolužiaci sedeli.
Zmyslom tejto metódy bolo navodiť v nás pocit hanby za to, že sme neposlúchali. Problémom tu je len to, že táto metóda trestu vplýva na žiakov vždy len negatívne.
Už je však dávno najvyšší čas, aby sme radšej hľadali spôsob, ktorý by žiakov naozaj motivoval zlepšiť svoje správanie, a to bez toho, že by negatívne vplýval na ich sebaúctu.
Na základnej škole Robert W. Coleman, ktorá sídli v meste Baltimore v štáte Maryland, sa rozhodli svoj systém „trestov“ zmeniť a podľa všetkého sa jedná o veľký úspech.
Podľa správy zverejnenej internetovým portálom Uproxx, už vo februári 2016 zriadili na tejto škole meditačnú miestnosť, v ktorej neposlušných žiakov ako „trest“ čaká seansa klasickej meditácie vychádzajúcej z tradície hinduizmu.
Zmyslom meditácie tu nie je nič iné ako pomôcť žiakom upokojiť sa a odbúrať svoju úzkosť a stres – inými slovami, trénujú svoju myseľ k tomu, aby si uvedomovali svoje myšlienkové pochody a nepodliehali im až do takej miery.
Na škole Robert W. Coleman využívajú túto metódu odvtedy, čo škola nadviazala obdivuhodné partnerstvo s nadáciou Holistic Life Foundation, neziskovou organizáciou, ktorá sa zameriava na sprostredkovanie liečebných programov, ako sú joga, meditácia a iné metódy starostlivosti o seba.
Škola Robert W. Coleman týmto rozhodnutím vybočila z tradície, pričom mnohí vnímali toto rozhodnutie ako riskantné. Zostáva tu však jediná otázka – bolo to dobré rozhodnutie?
Ako sa nakoniec ukázalo, predsa len to bolo správne rozhodnutie. Odvtedy na tejto škole napríklad výrazne klesol počet prípadov prerušeného štúdia.
Mnoho žiakov sa nechalo počuť ako učebný program, ktorého pevnou súčasťou je meditácia, zmenil ich život k lepšiemu. Napríklad uviedli, ako im pred začatím písania testu vždy pomôže krátka technika hlbokého a pokojného dýchania.
Alebo uprostred hluku sa len na chvíľu ponoria do meditácie, vďaka ktorej si uchovajú pokojnú, jednotnú a sústredenú myseľ. A najlepšie na tom všetkom je, že podľa výpovedí nielen žiakov u nich naozaj došlo k zušľachteniu a upevneniu charakteru.
Jeden zo žiakov nám napríklad rozpovedal svoj príbeh o tom, ako uprostred hádky so svojimi rodičmi nechýbalo veľa k tomu, aby sa prestal ovládať a vybuchol – ako možno niekedy v minulosti.
Tentokrát si však spomenul na dychové cvičenia. Po niekoľkých pokojných nádychoch a výdychoch nebolo po hneve ani stopy. Keď sa nad tým zamyslíme, takýto prístup je možno tým najlepším spôsobom ako vyriešiť akýkoľvek konflikt.
Na obrázku nižšie vidíme chlapcov, ako sa učia meditovať.
Obr. 1: Meditujúci chlapci
Nadácia Holistic Life Foundation pri výučbe meditácie a iných techník na školách využíva tzv. recipročné učenie, čo znamená, že čo sa deti naučia v škole, potom učia doma aj svojich rodičov a súrodencov.
Obr. 2: Mladí jogíni pri cvičení
Takmer s istotou možno povedať, že systém a metódy trestov na školách, najmä v Spojených štátoch a Európe, by mali prejsť zmenami. Je to potrebné práve z dôvodu kladných účinkov spomínaných metód (napr. meditácie) na osobnostný vývin žiakov.
Základná škola Robert W. Coleman v štáte Maryland tu slúži ako obdivuhodný príklad hodný nasledovania. Ostáva nám len dúfať, že tohto príkladu sa chopí čo najviac škôl vo všetkých krajinách.
Zdroj: truththeory.com, Spracovala: Silavedomia.sk
Pridaj komentár